Close

Zonnen zonder zorgen deel 2: hoe bescherm je je huid van binnen uit?

Zonnen zonder zorgen deel 2: hoe bescherm je je huid van binnen uit?

In deel 1 van dit artikel legde ik je uit hoe UV-stralen je huid beschadigen en doen verouderen en over de verschillende soorten zonnecrème die je op de markt vindt. Deze week bekijken we wat je kan doen om de huid van binnenuit te beschermen tegen de zon.

Bij zonnebescherming denken we uiteraard meestal aan zonnecrèmes en die zijn inderdaad onontbeerlijk tijdens een dagje in de zon. Je kunt er echter ook voor zorgen dat je huid van binnen uit minder gevoelig wordt voor zonlicht. De zon zorgt immers voor heel wat vrije radicalenschade ter hoogte van onze huid, wat onder andere ook als gevolg heeft dat je huid sneller veroudert. Bepaalde stoffen zorgen door hun sterke antioxidantenwerking echter dat die vrije radicalenschade binnen de perken blijft. Gevolg? Minder huidveroudering, minder snel verbranden en een gezondere huid.

1. Carotenoïden als bètacaroteen, lycopeen en astaxanthine en de voedingsmiddelen waar ze inzitten.

Deze flavonoïden hebben een zeer sterke antioxidantenwerking en weren de vorming van vrije radicalen in je lichaam af. Op die manier kan je gedeeltelijk de potentieel schadelijke effecten van de zon afremmen. Je vindt deze stoffen onder andere in:

  • alle soorten bessen
  • granaatappel of granaatappelsap (1 granaatappel per dag, beschermt je na twee maanden tot 20% beter tegen de zon)
  • tomaten (vooral als ze verwarmd zijn, want dan komt het lycopeen pas vrij). Een Britse studie toonde aan dat als je twaalf weken lang elke dag 2 eetlepels tomatensaus eet, je 30% beter beschermd bent tegen de zon. En zeg nu zelf: 2 eetlepels tomatensaus, dat is toch doenbaar hé?

Er is echter één zeer sterke antioxidant die specifiek je huid beschermt tegen de schadelijke invloed van de zon, en dat is astaxanthine, een carotenoïde dat onder andere aan zalm en garnalen hun roze kleur geeft. ‘Dan moet ik dus veel zalm of garnalen eten’, hoor ik je al denken. Wel, dat zou je kunnen doen, maar het zal je misschien ontmoedigen als je weet dat je ongeveer 1 kilo zalm per DAG zou moeten eten om die hoeveelheid astaxanthine binnen te krijgen die je bescherming biedt tegen de zon. Gelukkig voor ons bestaat er ook het micro algje Haematococcus Pluvialis, dat heel veel astaxanthine bevat en dat in supplementvorm verkocht wordt. Vorig jaar begon ik dit stofje tijdens de lente en de zomer te nemen en ik ben sindsdien nooit meer verbrand, zelfs niet als ik me (shame on me!) niet insmeerde met zonnecrème en ik een hele namiddag op een zonnig terrasje doorbracht. Astaxanthine is wat mij betreft zonnecrème in pilvorm.

2. Vitamine C en de voedingsmiddelen waar deze vitamine in zit.

Vitamine C is eveneens een krachtig antioxidant en helpt net als de carotenoïden om vrije radicalen te neutraliseren. Bovendien is vitamine C ook verantwoordelijk voor de productie van collageen, dat je huid stevig houdt. Collageen wordt sneller afgebroken wanneer je je huid veel bloot stelt aan de zon. Dat effect kan je dus tegen gaan door vitamine C rijke voeding te eten. In de kruidenwereld zijn vooral rozenbottels en hibiscus heel rijk aan deze vitamine. Wil je het overzees gaan zoeken, dan zijn er ook camu camu bessen, waarvan 1 theelepel ongeveer evenveel vitamine C bevat als 19 sinaasappels.

3. Kruisbloemigen

Kruisbloemigen als kolen, mosterd, mierikswortel, waterkers, broccoli, raapjes en look zonder look bevatten sulforafaan, eveneens een sterke antioxidant waaraan kankerremmende eigenschappen worden toegeschreven. Van sulforafaan vermoeden wetenschappers ook dat het een excellente stof is om preventief in te zetten tegen huidkanker en huidveroudering.

4. Groene thee

Groene thee is erg rijk aan flavonoïden waarvan gekend is dat ze antikankereigenschappen hebben en ook de groei van huidkanker helpen voorkomen. Tegelijkertijd is groene thee ontstekingswerend en helpt het de huid te verzachten en te herstellen na het zonnebaden. Het werkt zowel in- als uitwendig. Daarom kan je van groene thee ook een excellente after sun spray maken, die verkoelend, kalmerend en verfrissend werkt voor na een dagje in de zon.

DIY after sun spray

Ingrediënten:

1/4 liter water

2 tl groene thee blaadjes

Giet heet water over de theeblaadjes en laat een half uur trekken. Giet de thee in een sprayflesje. Schud goed en spray over je zongekuste huid. Bewaar in de koelkast en maak elke week een nieuwe batch.

Volgende week:

Lees je in het laatste deel van dit artikel hoe je je huid het best kan verzorgen als je toch verbrand bent geraakt door de zon.

 

 

2 Reacties

  • CHRISTINE DE BLOCK Posted 8 mei 2018 17:54

    Dag Anntje,
    Dank voor dit wederom interessant artikel.
    Wat je ook kan doen bij een verbrande huid is schijfjes tomaten (bio) erop leggen. ‘s Anderendaags is je huid terug in orde.
    Groetjes, Christine

    • Anntje Peeters Posted 14 mei 2018 08:20

      Dankjewel voor je aanvulling Christine!

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *